Ga naar de inhoud

De Schaduwfabriek van Femke H

  • Nieuws

Bijdrage: Nico van Gog

Veel Amsterdammers weten het niet, maar Femke H runt al sinds 2018 een uiterst succesvolle Schaduwfabriek. Geen gewone onderneming natuurlijk, maar een soort Private Equity-constructie met twee aandeelhouders: David en Timmie van de Halsemabode. Een serieuze internationale operatie.

Het bedrijf zou gevestigd zijn in Dublin, Ierland. Niet zomaar ergens, maar op het prestigieuze adres The Warehouse 10, Hanover Quay Grand Canal Dock. Naar verluidt zelfs één verdieping bóven Airbnb. Baas boven baas. Terwijl Airbnb vakantiewoningen verhuurt, verkoopt de Schaduwfabriek iets wat in Amsterdam inmiddels veel schaarser is geworden: schaduw.

De schaduw wordt geproduceerd in het Indiase plaatsje Pura, waar een indrukwekkend fabrieksterrein staat. Ik ben daar zelf geweest. Iedere ochtend om vier uur zag ik lange rijen werkkindertjes, twee aan twee, de fabriek binnen marcheren. Een opmerkelijk gedisciplineerd tafereel. Wat mij wel opviel: ik heb ze er nooit meer uit zien komen. Maar goed, misschien draaiden ze gewoon overuren. In de moderne schaduweconomie weet je het nooit.

Tot mijn grote verbazing verscheen onlangs op het Instagram-account van Femke H iets wat verdacht veel weg had van sluikreclame. Uiteraard verpakt in een zorgvuldig in elkaar geknutseld filmpje, opgenomen vanuit haar kantoor aan huis in de zilte koelte van de airconditioning, met een verfrissend uitzicht over de Herengracht.


Op de gracht liepen ondertussen hotheads waar gewone Amsterdammers aan vastzitten, vastgeplakt aan het asfalt op weg naar hun volgende hitteslag.

Zo’n filmpje levert natuurlijk weer een paar kilometer extra verkoop van schaduw op. En geef toe: dat is slim ondernemen. Waar anderen bomen planten, verkoopt Femke simpelweg de schaduw van de rol per meter los van de boom. Veel efficiënter.

Ik vermoed overigens ook dat ze aandelen bezit in Spaanse waaiers. Al zou het net zo goed een cadeau kunnen zijn van Frans Stuy, de bekende kermisexploitant. Ik zag namelijk exact dezelfde exemplaren hangen in zijn schiettent. En inmiddels weet iedereen dat Femke een fascinatie heeft voor alles wat een knal geeft. Van vuurwerk tot beleidsexperimenten; als er ergens iets ontploft, lijkt het nooit ver weg.

Over knallen gesproken.

De bewoners van de twee recente bomaanslagen aan Remijden 2 in Osdorp en de Barentszstraat krijgen volgens de laatste berichten per gezin maar liefst 25 meter gratis schaduw van de rol aangeboden. Dat noem ik nog eens maatschappelijk verantwoord ondernemen. Sommige mensen krijgen een bloemetje, anderen krijgen een complete schaduwvoorziening.

Ondertussen adviseert Femke iedereen vooral het hoofd koel te houden en veel water te drinken. Waardevolle inzichten die zonder voorlichting waarschijnlijk verloren zouden gaan voor de mensheid.

Zelf liep ik laatst van het Centraal Station via het Damrak naar de Dam. Tegen de tijd dat ik aankwam was ik veranderd in een klein plasje. Ineens begreep ik waarom het de Rode Loper heet en niet de Groene Loper. Groen is daar inmiddels net zo zeldzaam als betaalbare woningen. De hitte boort zich dwars door je heen alsof de zon persoonlijk een hekel aan je heeft.

Amsterdam behoort niet voor niets tot de warmste steden van Nederland. Beton, steen, asfalt en nog meer steen. Het is alsof de stad ontworpen is door iemand die dacht dat een pizzaoven een prettige leefomgeving zou zijn.

Eén ding is daarom zeker: de verkoop van schaduw van de rol gaat een ongekend succes worden. Terwijl anderen investeren in zonnepanelen, investeert Femke H alvast in innovatie.

Laterzzz