Meteen naar de inhoud

Deel 1 – Evaluatie Fleet Festival

  • Nieuws
PONTON FLEET FESTIVAL IN AANBOUW

Verbijsterend evaluatieverslag
Wij vroegen stukken op over de vergunning voor het Fleet Festival (27 en 28 augustus) en troffen een verbijsterend evaluatieverslag aan. Over alles wat mis gaat, wat maar mis kan gaan in de gemeentelijke en veiligheidsorganisaties en vooral de festivalondernemer.

Zelfreflectie
Uit deze evaluatie blijkt dat elke zelfreflectie ontbreekt voor wat betreft de vergunningverlening door de gemeente Amsterdam. Het vergunningstraject volgend concluderen wij dat de vergunning onterecht is afgegeven. Binnenkort meer hierover in deel 2 op 14020.nl

Zorgplicht
De gemeente heeft natuurlijk een zorgplicht als vergunningverlener. Het was immers een risicovol groot evenement, volgens de vergunning voor 5500 bezoekers op het drukste moment. Omdat een evenement in deze setting nog nooit eerder heeft plaatsgevonden op het IJmeer/Markermeer zou je toch verwachten dat alle alarmbellen gaan rinkelen. De grote afwezige was dienst Handhaving. Zelfs een medewerker van de reddingsbrigade vertelt in de evaluatie dat 800 meter zwemmen naar het vasteland geen optie was bij calamiteiten.

Veel meer dan 30 ambtelijke personen zijn langer dan een halfjaar druk (met elkaar) bezig om, letterlijk dit feestje geregeld te krijgen. Een inspanning die zich echt niet laat betalen door de leges van de vergunning á 1993,30 euro. En dit is niet de enige evenementenvergunning waar de gemeente Amsterdam zoveel werk insteekt. Terwijl de basis van de vergunningverlening ligt in de openbare orde en veiligheid.

Vertrek
Bij het vertrek op zaterdag 27 augustus ging het al mis. De start van de inscheping stond gepland om 13:00 uur. Maar dat duurde allemaal veel langer. De door de organisator ingehuurde nautische coördinator, o.a. verantwoordelijk voor het vervoeren van de artiesten en technici, is niet aanwezig. De organisator zet ingehuurde en aanwezige boten van de reddingsbrigade in om het vervoer alsnog te organiseren.
Om ca 14:30 arriveert de nautische coördinator (1,5 uur te laat en niet de laatste misser) alsnog met 3 boten. 2 van de 3 boten hebben plaats voor 4 personen in plaats van 8 personen zoals afgesproken.
Hierdoor liep het vervoer de gehele dag niet zoals vooraf was afgesproken.

Bezoeker van de trap gevallen
Om 16:00 geeft Medical Support aan dat een bezoeker van een trap was gevallen, maar het duurt een uur voordat de bezoeker is verplaatst naar een boot van Rijkswaterstaat, die in de buurt was vanwege het evenement. Waarom het niet is gebeurd met 1 van de 3 reddingsboten blijft onduidelijk.

Aanwezige bezoeker trekt een mes
Om 17:30 krijgt de waterpolitie een melding dat 1 van de aanwezige bezoekers een mes heeft getrokken. Er is politie bij de boot geweest, maar er is geen aangifte gedaan door de zorgverlener/beveiliger. De bewuste bezoeker was zo ver heen dat het niet verantwoord was om hem van boord te zetten! Om die reden is deze bezoeker apart gezet en onder direct toezicht van de beveiliging geplaatst. De politie heeft de bezoeker niet gearresteerd omdat de beveiliging geen aangifte heeft gedaan. Ze waren bang dat het evenement dan stil werd gelegd.

Roof van een kassa
Om 17:30 krijg de politie van district Centrum-Noord meldingen van een onprettige sfeer door kleine vechtpartijen en de roof van een kassa, het ontbreken van muziek en veel ontevreden bezoekers.

Om 20:00 zijn nog ongeveer 50 personen op het ponton, zonder reddingsvesten, die deels worden weggehaald, want om 22:22 komt de melding: “vermist persoon in het water. Ponton is losgeslagen, 35 man aan boord, mensen onder invloed drank/drugs en willen in het water springen of liggen daar al”. Daarna komt de melding om 22.54 “opvarenden hebben het koud, zijn dronken en ondervoed.” Dat eerste wordt dan weer tegengesproken in de melding van 23.59: “35 man onderkoeld”, opschaling naar Na +/- 30 minuten GRIP1 afgeschaald omdat men niet onderkoeld bleek te zijn en weer aan land was gebracht.

Wet van Murphy
Na 20:00 steeg de wet van Murphy naar het kookpunt, alles wat mis kon gaan ging daadwerkelijk mis. De Nautisch coördinator vaart nog enkele mensen naar de haven van IJburg en gaat er dan vandoor met 3 boten en stuurt vervolgens ook 2 van de 3 boten van de reddingsbrigade naar huis. Zonder overleg, terwijl nog niet alles geregeld was. De enige nog aanwezige boot van de reddingsbrigade vaart mensen naar de wal.

Uiteraard blijft de organisator van Botenparade B.V., volgens de gegevens van de KvK als enige aandeelhouder, Tom Johannes Adolfsen, te allen tijde verantwoordelijk voor de organisatie.

Evaluatie van de gemeente
Lees hieronder de hele evaluatie en alle details, het leest als een spannend boek dat je niet vooraf had kunnen bedenken…

Lees verder onder de foto.

RENDERPORNO PONTON DECOR FLEET FESTIVAL