Bijdrage: Nico van Gog
Stel je voor: je zit rustig naar de persconferentie over de verschrikkelijke moord op Lisa te kijken en BAM — daar duikt ineens een cameraman op. Niet om de persconferentie te filmen, nee hoor, maar om een documentaire te draaien over… Femke Halsema! Dit was natuurlijk het uitgelezen moment om last moment de cameraman van de docu in te vliegen, alles van te voren uitgedacht.
Want natuurlijk, waar anders gaat bijna een half miljoen subsidie van het filmfonds heen? Naar Criminaliteit? Vuilnis? Ratten? Nee joh. Naar een glossy van Femke! Alles draait om Femke.

De NPO dacht: “We hebben Kaag al gehad, dus waarom geen Kaag 2.0: The Amsterdam Edition?”
De persco zelf? Vergeet het. Het was net een Insta-live event van Halsema. Filtertje erop, tekstballonnetje erbij: ‘Ik kom op voor vrouwenrechten, echt waar! Swipe up voor de merch!’
In de regisseursstoel van de docu zit Mijke de Jong – geen onbekende in de kringen rond Halsema. Ooit werkte ze voor Robert Oey, de voormalige partner van Femke toen het nog koek ei was tussen Femke en Oey. Het voelt als een vriendenprojectje.

Maar eigenlijk is Mijke de persoonlijke assistente van Femke. Serieus, die vrouw roept “actie!” alleen als Femke zegt dat het mag. Het script? Geschreven door de Halsema-clan zelf. Je kan net zo goed Netflix opstarten en “Keeping up with Femke” kijken.
Het word geen documentaire, mensen. Het word een Halsemashow. Inclusief publiek betaald confettikanon.
En de moraal van het verhaal?
Creatieve vrijheid van Mijke= 0. Ego Femke= 1. Subsidie = €500.000.
Applaus voor Femke, mensen, applaus!