Ga naar de inhoud

De hype van de parkeergarages

14020 gaat de komende tijd het feestcollege op Amstel 1 om de oren slaan met harde data. Kortom de enorme puinhoop boven water halen! Vandaag beginnen we met de parkeergarages.

Is het niet onder de grond, dan boven de grond! We hebben het dan over onzinnige parkeergarages bouwen. In Noord op de Asterweg wordt tegenwoordig een bovengrondse parkeergarage gebouwd. Neem bijvoorbeeld de belachelijke Singelgrachtgarage met een capaciteit van 800 auto’s waarvan 200 plekken beschikbaar zijn voor het reguliere verkeer. Dus nog meer verkeer de binnenstad intrekken. Wat natuurlijk haaks staat op alles wat GL, PvdA en D66 wil, aldus het feest-akkoord.

Bezettingsgraad parkeergarages
Hieronder de data van de bezettingsgraad kort parkeren van de parkeergarages op een normale werkdag woensdag 8 juni met een historisch dieptepunt om 2 uur in de middag. De bezettingsgraad is dan 49%. In de nacht loopt het zelfs terug naar ca. 35%. De totale capaciteit kort parkeren auto’s van alle parkeergarages in onderstaande data is 18.194 plekken, daarvan zijn 9.290 plekken onbezet. Er staan ook enkele fiets parkeergarages in de data, die cijfers hebben we niet meegerekend. De realiteit vertelt ons dat elke cent die je uitgeeft om nieuwe parkeergarages te bouwen, weggegooid geld is zolang er parkeergarages voor meer dan de helft leeg staan. Ja uw belastingcenten dus!

Voor een goed overzicht van de data, klik op Fullscreen, uiterst rechts op de Tableaubalk, of ga met uw muis over de data heen.


Kosten Singelgrachtgarage
Wat kost per auto de Singelgrachtgarage? Heel simpel uitgelegd: op basis van alleen de bouwkosten van € 80 miljoen voor 800 auto’s: €100.000 per plek. Maar inclusief gepland exploitatieverlies van 140 miljoen kost 1 plek (80 miljoen +140 miljoen): 800 plekken = € 275.000,-
Dan hebben wij eventuele meerkosten nog niet meegerekend waar het college in uitblinkt.

Renderporno Singelgrachtgarage

Bewoners zonder auto betalen hier aan mee, en u zou u eigenlijk moeten schamen, want indirect zorgt u ook voor CO2- en fijnstofuitstoot. En dat terwijl u dacht, ik doe mij auto weg en ga fietsen vanwege het milieu. Maar niet getreurd, u kunt altijd even een mailtje schrijven naar Groenlinks, vragen@groenlinks.nl. Vermeld er dan ook nog bij dat het krankzinnig is dat er bijna 100-jarige historische prachtige Platanen voor zijn gekapt.

Nog dommer is het feit dat zowel de in en uitgang van de garage voor het Cartesius Lyceum komen, een school met 664 leerlingen. Daardoor ontstaat een gebied met een enorm dynamische verkeerschaos en onveiligheid, want de meeste leerlingen komen op de fiets. Daar is echt niet goed over nagedacht door het feestcollege.

Willibrordusgarage
Ook ligt er nog een krankzinnig plan om de Willibrordusgarage te bouwen tussen de Servaes Noutsstraat, de Willibrordusstraat en de Ceintuurbaan. Hier stond vroeger de Willibrorduskerk. Een onzinnig project wat jaren gaat duren. Het huidige speelplein voor kinderen zal onbereikbaar zijn. Zuid heeft toch al weinig speelruimte. Ja het geld klotst tegen de walmuren op, op Amstel 1, terwijl op kade en brugherstel nu zwaar bezuinigd moet worden de komende jaren.

Renderporno van de Willibrordusgarage

Terug naar Noord
In Noord wordt een lelijke bovengrondse parkeergarage gebouwd. Wie dat heeft bedacht op Amstel 1 zou zich kapot moeten schamen. Er zit vast een steekje los in de bovenkamer. Er is een woningcrisis en dan gaan ze dure vierkante meters grond opofferen voor een bovengrondse parkeergarage i.p.v. woningen te bouwen. Gekker gaat het niet worden!


Eeuwigdurende Bijenkorf-fijnstoffile
Dan hebben we ook nog de eeuwigdurende fijnstoffile op het Rokin en het Damrak en via de fuik Waterlooplein via de Amstel doorloopt tot de Prins Hendrikkade. We hebben het even voor u uitgerekend. Deze file veroorzaakt door de Bijenkorf- en de Rokingarage is 2,1 kilometer lang. De bedoeling was dat de Rokingarage alleen voor bewoners zou zijn, maar het feestcollege heeft in de afgelopen periode besloten om deze ook gedeeltelijk toegankelijk te maken voor regulier verkeer. Dat trekt nog meer autoverkeer naar de binnenstad.

Wederom een krankzinnig besluit en dit alles onder het beleid van ex-wethouder Egbert de Vries PvdA in de vorige collegeperiode. Hij is inmiddels opgelost en foetsie. Niet zo verwonderlijk natuurlijk na de geweldige puinhoop die hij heeft achter gelaten. Maar één troost, er is bijna geen 1 Amsterdammer meer die nog wil komen in de toeristenfuik, omgeving Dam en Burgwallen. Ons advies is dan ook, blijf er ver van weg. Zoals we al eerder schreven is de binnenstad 1 groot snoepwinkel paradijs aan het worden voor drugs patiënten.

Signaleringsverwijzingsborden
Dan is er nog een ander probleem, het is de gemeente nog steeds niet gelukt om een uitgebreid netwerk signaleringsverwijzingsborden van de beschikbare plekken in parkeergarages op de ring en andere invalswegen te plaatsen. Zeker met de wetenschap dat de P garages in Z-O met 1000-den plekken zo goed als leeg staan. Vreemd want de realtime dataresponders zijn aanwezig. De data in de grafiek (boven) komt ook van die realtimedata, deze hebben wij verwerkt in een interactieve grafiek. Natuurlijk andermaal een miskleun van het feestcollege.

Autonavigatie
Ook de samenwerking met verschillende aanbieders van autonavigatie is waardeloos. We hebben het uitgeprobeerd en je wordt alle kanten opgestuurd behalve de goede. Het aantal opbrekingen in de stad wordt niet eens aan hen gecommuniceerd. Dat betekent dat autoverkeer van buiten, dat niet bekend is met Amsterdam, allemaal de binnenstad worden ingestuurd door de navigator en vast komen te staan.